آمپلی فایر اهمی ولتی چیست و چه کاربردی دارد

آمپلی فایر

سیستم های صوتی را این روزها در اماکن مختلفی می توانید مشاهده کنید. بیشتر مراکز اداری – تجاری و حتی اماکن شخصی مانند منازل و ویلاها نیز این روزها دارای سیستم صوتی مختص به خود هستند. برای هر فضایی با توجه به چالش ها و شرایط خاص خود باید سیستم صوتی مناسب تهیه کرد تا بتوان بهترین نتیجه را گرفت. اما جدا از نوع باند یا اسپیکر که با توجه به شرایط خاص محیط باید انتخاب شود، تجهیزات دیگری نیز در راه اندازی سیستم های صوتی لازم است که یکی از مهم ترین آن ها، آمپلی فایر است. سیستم های صوتی بدون استفاده از آمپلی فایر امکان پخش صدا را ندارند. آمپلی فایر یا به صورت داخلی روی بلندگو وجود دارد و یا به صورت مجزا تهیه می شود. در ادامه این مطلب یکی از رایج ترین انواع آمپلی فایر که آمپلی فایر اهمی – ولتی است را بررسی خواهیم کرد:
قبل از اینکه در مورد آمپلی فایر نوع اهمی – ولتی توضیح دهیم توضیح کوتاه و مختصری در خصوص آمپلی فایر می دهیم تا اگر با این دستگاه آشنایی ندارید نحوه کارکرد این دستگاه و نقش آن در سیستم صوتی را بشناسید.

معرفی آمپلی فایر

آمپلی فایر یا تقویت کننده همانطور که از نام آن پیدا است می تواند صدای خروجی سیستم صوتی شما را تقویت کند و به صورت کلی قدرت سیگنال ورودی را افزایش می دهد. با همین تعریف کوتاه از امپ می توانید متوجه شوید انتخاب دستگاه مناسب چقدر می تواند روی کیفیت صدای سیستم شما موثر باشد. به همین دلیل حساسیتی که برای انتخاب بلندگو یا اسپیکر به خرج می دهید را برای آمپلی فایر هم باید اعمال کنید تا بتوانید بهترین کیفیت صدا را در محیط داشته باشید. آمپلی فایرها انواع گوناگونی دارند که ما در این مطلب آمپلی فایر اهمی – ولتی را معرفی خواهیم کرد.

برای توضیح دادن نحوه کارکرد آمپلی فایر اهمی – ولتی باید ابتدا عملکرد آمپلی فایر اهمی و سپس ولتی را به صورت مجزا توضیح دهیم:

آمپلی فایر اهمی چیست؟

آمپلی فایرهای اهمی از ابتدایی ترین تقویت کننده ها هستند. برای اتصال بلندگو به این نوع آمپلی فایر از هر اسپیکر یک جفت سیم به آمپ وصل می شود. این اتصال مستقیم است و ترانس مچینگ در این مسیر وجود ندارد. در روش اتصال اهمی کیفیت و قدرت صدای بالایی فراهم می شود که از مزیت های این سیستم محسوب می شود. اما محدودیت هایی نیز در سیستم های اهمی وجود دارد. مقاومت الکتریکی که بین بلندگو و آمپلی فایر وجود دارد از جمله محدودیت های این سیستم ها است که در ادامه با مثالی آن را توضیح خواهیم داد:

تصور کنید چند بلندگو را به صورت موازی در سیستم قرار دهیم و به آمپلی فایر متصل کنیم. اگر مقاومت هر بلندگو ۱۶ اهم باشد در صورت موازی بستن دو بلندگو مقاومت کلی آن ۸ اهم می شود و اگر ۴ بلندگو را به آمپ وصل کنیم مقاومت کل آن ۴ اهم می شود. محدودیت مقاومت در سیستم های اهمی بدین گونه است که دستگاه آمپلی فایر در مقاومت خاص و مشخصی کار می کند. بنابراین تعداد بلندگوها به صورت نامحدود نیست و باید مقاومت کل را در نظر گرفت.

محدودیت بعدی توان آمپلی فایر است. در صورتی که توان آمپلی فایر اهمی از توان بلندگوهایی که به آن متصل هستند بیشتر باشد افزایش دادن ولوم می تواند موجب آسیب به بلندگو ها شود. این بار الکتریکی اضافه می تواند موجب کراس اور یا سوختن سیم پیچ ها شود. به همین دلیل توان دستگاه نیز اهمیت دارد.

محدودیت دیگر افت امپدانس است که البته این مورد به بحث کابل کشی مربوط است. اگر سیم کشی شما بین آمپلی فایر و بلندگو طولانی و بلند باشد در طول مسیر افت توان رخ خواهد داد. البته این مسئله به کابل بستگی دارد. هر کابل با توجه به جنس و درصد خلوص خود مقاومتی را به مدار اضافه می کند.

برد کراس اور قطعه ای است که می تواند به تولید صدای واضح و رسا در سیستم های صوتی اهمی کمک کند. این برد بر روی بلندگو نصب می شود و فرآیند کارکرد آن به این صورت است که صدا را قبل از رسیدن به بلندگو تفکیک می کند. این تفکیک صوت بر اساس میزان فرکانس انجام می شود. صداهای زیر و بم فرکانس های مختلفی دارند که توسط این برد از هم قابل تفکیک است. تیوتر صدای زیر و ووفر صدای بم را پخش می کند.

کراس اوور آمپلی فایر
نمایی از کراس اوور آمپلی فایر

بلندگو ولتی چیست؟

در توضیح سیستم آمپلی فایر اهمی که اشاره کردیم از اولین تقویت کننده های سیستم های صوتی بود، محدودیت های مختلفی وجود داشت. برای از بین بردن این محدودیت ها، سیستم های صوتی ولتی روی کار آمدند. مشکل مقاومت کل که در آمپلی فایر اهمی وجود داشت در آمپ ولتی با قطعه ای به نام ترانس مچینگ حل می شود و شما می توانید هر تعداد بلندگو را به صورت موازی به آن وصل کنید. علاوه بر این ترانس مچینگ می تواند مشکل افت امپدانس را که توسط سیم یا کابل به مدار تحمیل می شود رفع کند. البته باز هم محدودیت هایی برای طول سیم کشی وجود دارد اما نسبت به سیستم های ولتی بسیار کمتر است. با وجود اینکه ترانس مچینگی که در سیستم های ولتی وجود دارد می تواند بسیاری از محدودیت ها را از بین ببرد اما مقداری مقاومت ایجاد می کند که بخشی از توان آمپلی فایر را هدر می دهد. بنابراین در سیستم های ولتی ممکن است کیفیت بلندگو تا حدی تحت تاثیر قرار گیرد که با کمک گرفتن از افراد متخصص در نصب می توان از آن جلوگیری کرد.

با وجود از بین رفتن تمامی محدودیت هایی که در سیستم ولتی نسبت به سیستم اهمی از بین رفته است، اما اینجا هم محدودیتی برای توان دستگاه امپ وجود دارد. توان آمپلی فایر باید با بلنگوهای متصل شده برابر و یا ترجیحا توان امپ کمی بالاتر باشد.

آمپلی فایر اهمی – ولتی چیست؟ و چه ویژگی هایی دارد

در بالا سیستم های آمپلی فایر اهمی و ولتی به طور مجزا مورد بررسی قرار گرفت. سیستم آمپلی فایر اهمی و ولتی می تواند از هر دو سیستم پشتبانی کند. از این دستگاه ها در مراکزی که تعداد بلندگوها زیاد است استفاده می شود. به طور مثال در فرودگاه ها، مجتمع های تفریحی و فرهنگی و اداری و تجاری که تعداد زیادی بلندگو وجود دارد می توانید از این نوع آمپلی فایر استفاده کنید.

در این گونه مراکز قابلیت زون بندی از جمله امکانات مهمی است که می توانید از آن استفاده کنید. برای مراکزی مانند پاساژ ها که چند طبقه دارند و هر طبقه چند بلندگو را به خود اختصاص می دهند، زون بندی می تواند قابلیت کارآمدی باشد. از طریق این امکان شما می توانید بلندگوها را دسته بندی کنید. به طور مثال در یک پاساژ می توانید بلندگوهای هر طبقه را در یک دسته قرار دهید. یا در یک سالن بزرگ می وانید بلندگوهای جلو، وسط و عقب سالن را به دسته های مختلف تقسیم بندی کنید تا در صورت نیاز بعضی از دسته ها را خاموش کنید و یا صدای آن ها را کم کنید. در این صورت اگر چند طبقه از پاساژ در ساعاتی تعطیل باشد یا بخشی از سالن خالی باشد می توانید بلندگوهای آن بخش را خاموش کنید.

توجه داشته باشید با این قابلیت امکان پخش صداهای مختلف از بلندگوهای وصل شده به یک آمپلی فایر امکان پذیر نیست و تنها می توان ولوم صدا را کم و زیاد کرد و یا بخشی از بلندگوها را خاموش کرد.  در صورتی که می خواهید از هر بلندگو صدای متفاوتی پخش شود باید آمپلی فایر تحت شبکه تهیه کنید.

پاور آمپلی فایر
پاور آمپلی فایر

۱- امکان نصب میکروفون در آمپلی فایر اهمی ولتی

بسیاری از مجموعه ها علاوه بر پخش مدیا و موزیک احتیاج دارند تا از طریق بلندگو، اپراتور پیام هایی را برای حضار بخواند. این امکان در بسیاری از مدل ها وچود دارد و شما می توانید بلندگویی به آمپلی فایر وصل کنید و از آن جهت تعامل بیشتر با حاضرین در مجموعه استفاده کنید.

۲- تعداد خروجی های آمپلی فایر اهمی ولتی

توجه داشته باشید که نصب تعداد بلندگو توسط خروجی های بلندگو محدود می شود. هر کدام از مدل های مختلف آمپلی فایر اهمی و ولتی از تعدادی بلندگو پشتیبانی می کنند. پس در هنگام خرید باید به این نکته توجه داشته باشید.

لاین های آمپلی فایر
ورودی و خروجی آمپلی فایر

۳- امکان پخش مدیا از طریق آمپلی فایر اهمی ولتی

در برخی از مدل های اهمی ولتی شما می توانید از طریق اتصال به بلوتوث، رم ریدر یا پورت USB فایل های خود را پخش کنید. در این صورت بدون دردسر و به آسانی می توانید دستگاه را به بلوتوث گوشی همراه خود وصل کنید و یا فایل ها را با سیستم کامپیوتری کپی کنید و از طریق یک رم یا فلش آن را در آمپلی فایر پخش کنید.

۴- رک مونت بودن آمپلی فایر اهمی ولتی

بسیاری از مدل های آمپلی فایر اهمی ولتی رک مونت هستند. بسیاری از مجموعه ها برای سرور و سایر دستگاه های خود رک تهیه می کنند و ترجیح می دهند همه دستگاه ها را در همان مکان قرار دهند تا مدیریت و نگهداری آن ها آسان تر باشد. رک مونت بودن دستگاه این امکان را به شما می دهد تمامی ادوات و تجیزات سیستم های صوتی را نیز در یک مکان نگهداری کنید. رک ها عموما در اتاق سرور نگهداری می شوند که دما و شرایط برای کارکرد بهتر دستگاه ها فراهم است. پس نگهداری دستگاه از طریق رک می تواند هم بهره وری را بالا ببرد و هم موجب طول عمر بیشتر دستگاه شود.

۵- یکپارچه سازی آمپلی فایرهای اهمی ولتی

اگر به تعداد زیادی بلندگو در محیط خود احتیاج دارید ممکن است با یک آمپلی فایر نتوانید آن ها را تغذیه کنید. در این صورت باید چند آمپلی فایر را برای محیط تهیه کرد. اما مدیریت چند آمپلی فایر کار آسانی نیست. امکان یکپارچه سازی که در بیشتر مدل های آمپلی فایر اهمی – ولتی وجود دارد می تواند امکان مدیریت و کنترل همه آمپلی فایر ها از طریق یک آمپلی فایر مادر را فراهم می کند. همانطور که اشاره شد در قابلیت یکپارچه سازی یکی از آمپ ها به عنوان دستگاه اصلی یا مادر انتخاب می شود و سایر دستگاه ها از آن دستور می گیرند و از هر تنظیمی که دستگاه مادر انجام می دهد تبعیت می کنند. ورودی و خروجی Line در آمپلی فایر (Line-in , Line-out) می تواند این امکان را فعال کند.

۶- قابلیت اکولایزر آمپلی فایر اهمی ولتی

اکولایزر امکانی کابردی برای تنظیم دلخواه صدا است. این قابلیت بر روی برخی از مدل های آمپلی فایر وجود دارد. به وسیله این امکان می توان یک دامنه از فرکانس تولید شده را انتخاب کرد تا آن دامنه تقویت یا تضعیف شود. در این صورت شما می توانید صدا را با توجه به سلیقه خود تنظیم کنید.

۷- اتصال آمپلی فایر اهمی ولتی به سایر دستگاه ها

برخی از اماکن برای پخش صدا احتیاج دارند بتوانند آمپلی فایر را به برخی دیگر از دستگاه ها متصل کنند. برای مثال اتصال دستگاه به تلویزیون و ویدئو پروژکتور ممکن است برای پخش فیلم مورد استفاده قرار گیرد. اتصال به کامپیوتر، لپتاپ، موبایل و دستگاه سانترال ممکن است در برخی از مجموعه ها مورد نیاز باشد. بسیاری از مدل های آمپ اهمی ولتی امکان اتصال به این دستگاه ها را دارند. بهتر است قبل از خرید این موارد را با فروشنده چک کنید و از قابلیت اتصال اطمینان پیدا کنید.

۸- قابلیت اکو در آمپلی فایر اهمی ولتی

اگر در مکانی که می خواهید بلندگو و سیستم صوتی خود را نصب کنید به قابلیت اکو شدن صدا نیاز دارید می توانید از امپی استفاده کنید که قابلیت اکو داشته باشید. این قابلیت برای سخنرانی ها و پخش در هیئت ها و مساجد مناسب است.

اکو آمپلی فایر
نمایی از سلکتور یک اکو آمپلی فایر

۹- قابلیت آلارم یا چایم در آمپلی فایر اهمی ولتی

قابلیت آلارم یا هشدار می تواند با پخش یه صدای زنگ مانند توجه حضار را جاب کند. مثلا تصور کنید در بخشی از فضای تحت پوشش مجموعه آتش سوزی رخ داده و شما می خواهید جمعیت آن بخش را خالی کنید با پخش صدای آلارم می توانید توجه حاضران را جلب کنید و بعد از طریق بلندگو پیام هشدار را پخش کنید تا همه بشنوند. البته این قابلیت فقط برای مواقع اضطرار نیست. مثلا اگر آهنگی در زمینه پخش می شود و بعد از آن می خواهید از طرق بلندگو صحبت کنید بهتر است صدای زنگ آلارم پخش شود تا توجه همه جلب شود و بتوانند صدای شما را بشنوند.

انتخاب آمپلی فایر اهمی ولتی مناسب

همانطور که در توضیحات بالا دیدید انتخاب آمپلی فایر به شرایط و چالش های مختلف محیط بستگی دارد. پس باید قبل از خرید در این مورد مطالعه داشته باشید و ویژگی ها و مشخصات مدل های مختلف را مورد بررسی قرار دهید و نیاز خود را به طور کامل بشناسید. بهتر است برای انتخاب این دستگاه از مشاورین متخصص در این امر کمک بگیرید تا بتوانید بهترین کیفیت و وضوح صدای خروجی را از بلندگوهای خود بگیرید. مجموعه چکاوک ارائه دهنده تجهیزات مختلف سیستم های صوتی در ایران است که علاوه بر فروش با ارائه مشاوره رایگان به مشتریان می تواند به شما کمک کند تا بهترین کیفیت صدا را در محیط خود داشته باشید.

سوالات متداول

آمپلی فایر اهمی – ولتی چیست؟
آمپلی فایر یا تقویت کننده نوع اهمی – ولتی می تواند هم از هر دو نوع اتصال اهمی و ولتی امپ با بلندگو پشتیبانی کند.

آیا امکان نصب میکروفون در آمپلی فایر اهمی – ولتی وجود دارد؟
برخی از مدل ها دارای ورودی میکروفون هستند. اگر این قابلیت برای شما اهمیت دارد اطلاعات محصول مورد نظر خود را بررسی کنید.

آیا آمپلی فایر اهمی – ولتی قابلیت اتصال به دستگاه های دیگر را دارد؟
امکان اتصال به دستگاه هایی مانند تلویزیون، ویدئو پروژکتور، لپتاپ و … بر حسب مدل متفاوت است اما شما می توانید از میان مدل های مختلف تولید شده، دستگاه مورد نیاز خود را بیابید.

آمپلی فایر اهمی – ولتی می تواند از هر دو نوع اتصال اهمی و ولتی به بلندگو یا اسپیکر پشتیبانی کند. این نوع امپ مانند سایر انواع این دستگاه ها دارای مدل های مختلفی در بازار است که هر کدام قابلیت های مختلفی دارد و شما باید بر حسب نیاز خود، مدل متناسب را تهیه کنید. قابلیت هایی همچون زون بندی، اتصال به سایر دستگاه ها، پخش آلارم، امکان اکولایزر، اکو، نصب میکروفون، تعداد ورودی و خروجی ها، امکان پخش مدیا و… از امکاناتی است که شما می توانید در مدل های مختلف آمپ اهمی – ولتی به دنبال آن بگردید و مدل مناسب با نیاز خود را پیدا کنید.

5/5 (1 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *