راهنمای خرید سیستم صوتی مناسب رستوران و کافی شاپ ها

سیستم صوتی رستوران و کافی شاپ، سیستمی متشکل از انواع بلندگو ها، آمپلی فایر و میکروفون هاست که صدا را به سراسر رستوران یا کافی شاپ، ارسال میکند. انتخاب مناسب ترین نوع آن ها زمان‌بر خواهد بود و بهتر است از یک فرد متخصص کمک بگیرید. نوع سیستم بسته به محل استفاده و زمینه بکارگیری آن سیستم انتخاب می‌شود و همچنین ظرفیت مکان، نوع موسیقی پخش شده، ارتفاع سقف و سر و صدای ایجاد شده توسط مشتریان از جمله فاکتورهایی است که هنگام انتخاب سیستم صوتی رستوران و کافی شاپ باید مد نظر داشته باشید.
? مهمترین نکته در خرید سیستم صوتی یافتن مناسب ترین نوع سیستم صوتی برای نصب است.
سیستم صوتی رستوران و کافی شاپ
یک رستوران یا کافی شاپ بدون موسیقی را تصور کنید! اینکه در یک چنین مکان‌هایی فقط صدای همه مردم و به هم خوردن ظروف به گوش برسد کمی کلافه کننده به نظر می آید؛ در حالی که یک موسیقی پس زمینه می تواند فضا را برای مشتریان شما بسیار دلنشین، آرام و دلپذیر کند.
همچنین یک موسیقی خوب موجب کاهش استرس و افزایش آرامش و اشتهای افراد می‌شود. در صورتی که که انتخاب نادرست سیستم یا موسیقی ممکن است باعث ایجاد حس ناراحتی در مشتریان شما شود به طوری که دیگر به رستوران یا کافی شاپ شما برنگردند. صاحب یک کافه یا رستوران به خوبی می‌داند که یک سیستم صوتی رستوران و کافی شاپ با کیفیت در کنار یک موسیقی مناسب به چه اندازه در رضایت مشتری موثر است؛ پس فضایی متناسب با خواست مشتریان به آنها ارائه می دهد.

در واقع موسیقی معجزه می کند.

پس اولین قدم استفاده از یک سیستم صوتی رستوران و کافی شاپ با کیفیت خوب برای ایجاد فضای خوشایند است این کار می تواند باعث جذب افراد به رستوران و کافی شاپ شما بشود تا با خانواده دوستان و نزدیکان و همکاران خود در کافه یا رستوران شما بارها و بارها وقت بگذرانند. به دلیل اینکه رستوران ها و کافی شاپ ها دارای فضای داخلی و فضای خارجی هستند بلندگوها باید با توجه به این محیط ها انتخاب شوند. یک سیستم صوتی رستوران و کافی شاپ مثل هر سیستم صوتی دیگری، از قسمت‌های زیادی مثل بلندگو سقفی و آمپلی فایر تشکیل شده است. با این حال، سیستم صوتی می تواند ماهیت پیچیده‌ای داشته باشد و انتخاب مناسب ترین نوع آن ها  زمان‌بر خواهد بود و بهتر است از یک فرد متخصص کمک بگیرید.

استفاده از آمپلی فایر در سیستم صوتی رستوران و کافی شاپ

منبع، سیگنال ایجاد می‌کند و میکسر به این سیگنال شکل می دهد؛ آمپلی فایر نیز سیگنال را دریافت و آن را تقویت می‌کند و باعث بلندتر شدن صدای پخش شده از بلندگو های سیستم می شود.
اینکه صدای پخش شده از بلندگو به چه اندازه می‌تواند بلند باشد بستگی به توان آمپلی فایر دارد.
توان یک آمپلی فایر بر حسب وات است.
اگر آمپلی فایر به اندازه کافی سیگنال را تقویت نکند صدای پخش شده از بلندگوهای بزرگ نیز ضعیف خواهد بود.
این یک قاعده کلی است که هنگام خرید آمپلی فایر باید آن را در نظر بگیرید. استفاده از یک آمپلی فایر مولتی‌زون (Multi-zone) یا یک زون‌میکسر (Zone mixer) موجب می شود حجم صدا به درستی در مناطق مختلف رستوران یا کافی شاپ تنظیم شود.

❌ یکی از مشکلات رایج در رستوران ها و کافی شاپ ها سوختن آمپلی فایر به دلیل اتصالات نادرست است. ❌

✅ برای جلوگیری از این مشکل، بهتر است از آمپلی فایر استفاده کنید که دارای مدار حفاظتی باشد.

چنین آمپلی فایر هایی برای مدت طولانی تر کار میکنند . پس باید بخش زیادی از بودجه خود را صرف خرید یک آمپلی فایر با کیفیت کنید زیرا این کار کیفیت سیستم صوتی رستوران و کافی شاپ شما را بالا خواهد برد.

چگونه آمپلی فایر مناسب کافی شاپ را انتخاب کنیم؟

? در یک رستوران یا کافی شاپ به طور استاندارد برای هر مشتری به میزان ۵ وات نیاز خواهید داشت.?

در واقع در یک رستوران یا کافی شاپ با ظرفیت ۵۰ مشتری به یک آمپلی فایر ۲۵۰ واتی (و حتی بیشتر) نیاز دارید یا به طور مثال برای یک کافی شاپ یا رستوران با ظرفیت ۳۰۰ نفر به یک آمپلی فایر با توان ۱۵۰۰ وات احتیاج خواهید داشت.

انتخاب انواع بلندگوها برای سیستم صوتی رستوران و کافی شاپ

سیستم صوتی مناسب

بلندگوی سقفی

این نوع بلندگو ها برای مکان های بسته به دو صورت توکار و روکار تولید می‌شوند نوع توکار بلندگو های سقفی برای مکان هایی مثل رستوران و کافی شاپ مناسب تر هستند زیرا علاوه بر اینکه جایی را اشغال نمیکنند، ظاهر زیباتری هم به مکان میبخشند. بلندگوهای سقفی در انواع فول رنج، تو وی (Two way) و بلوتوثی در قطر های مختلف وجود دارند. قیمت مناسب و کیفیت بالای این بلندگو ها، آنها را به یکی از محبوب ترین انواع بلندگوهای مورد استفاده در سیستم صوتی رستوران و کافی شاپ تبدیل کرده است.
بلندگو دکوراتیو

بلندگوی دکوراتیو:

? برای زیبایی هر چه بیشتر رستوران و کافی شاپ می توان از بلندگوهای دکوراتیو استفاده کرد. ? این بلندگو ها در انواع سقفی و ستونی و مدل های فول رنج و تو وی وجود دارند. ? معمولا بلندگوهای تو وی (Two way) کاربرد بیشتری در کافی شاپ و رستوران دارند.

سیستم صوتی رستوران و کافی شاپ مناسب برای اجرای زنده

اگر قصد دارید مشتریان خود را تبدیل به مشتری های دائمی تبدیل کنید و ساعاتی خاطره انگیز برای آنها ایجاد کنید اجرای زنده بهترین روش است.
برای این کار به علاوه تجهیزاتی که دارید نیاز به یک سری تجهیزات ویژه دیگر خواهید داشت مانند :
  • میکروفون های بی سیم و یقه ای
  • میکروفون های مخصوص ساز
  • میکسر ها
  • آمپلی فایر های قدرتمند
  • بلندگو هایی با توان بالا

اهمیت کیفیت و ماندگاری بلندگو

استفاده از بلندگوهای با کیفیت در سیستم صوتی رستوران و کافی شاپ خود موجب افزایش مراجعه مشتریان به رستوران و کافی شاپ شما می شود. در صورت استفاده از بلندگوهای با کیفیت در تعداد مناسب، نیازی نیست تا برای پخش و اجرای بهتر موسیقی، صدای بلندگو های خود را مدام افزایش دهید. در صورت بالا بردن صدای بلندگو ها ممکن است کیفیت موسیقی پخش شده از آنها کاهش یابد؛ همچنین صدای بلند می تواند برای مشتریان نزدیک به بلندگو مزاحمت ایجاد کند و در عین حال، صدا برای میزهای دورتر کافی نباشد. البته کیفیت بالای صدا از منبع صدا آغاز می شود. یعنی در ابتدا، موسیقی یا صوتی که می خواهید از طریق بلندگوها پخش کنید باید کیفیت کافی را داشته باشد و در مرحله دوم، یک میکسر و آمپلی فایر خوب، به کیفیت صدای پخش شده خواهند افزود. پس از تمام این موارد، کیفیت بلندگو ها در اولویت قرار می گیرد. دوام و ماندگاری یک بلندگو به اندازه کیفیت آن حائز اهمیت است. بلندگو های استفاده شده در سیستم صوتی رستوران و کافی شاپ از لحاظ ساختار با بلندگو های خانگی فرق دارند و باید محکم و بادوام باشند زیرا نسبت به بلندگو های خانگی برای مدت طولانی تری استفاده می شوند.

انتخاب بلندگوها

خرید سیستم صوتی مناسب رستوران و کافی شاپ ها
دو عاملی که هنگام انتخاب بلندگوها به ذهن میرسد، وزن و اندازه بلندگوها است. اگر سبک موسیقی که مد نظر دارید دارای بیس زیادی باشد باید از بلندگوهای بزرگ تر استفاده کنید و یا در صورت استفاده از بلندگو های کوچک باید بیس آنها را تقویت کنید.
با توجه به سبک موسیقی که می خواهید در رستوران و کافی شاپ خود پخش کنید بلندگو های مورد نظر را انتخاب کنید. اگر سبک موسیقی که مد نظر دارید دارای بیس زیادی باشد باید از بلندگوهای بزرگ تر استفاده کنید و یا در صورت استفاده از بلندگو های کوچک باید بیس آنها را تقویت کنید. البته بلندگوهای کوچک، هیچگاه توانایی ارائه فرکانس های قدرتمند را ندارند؛ پس اگر تمایل دارید که صدایی با کیفیت و بیس بالا داشته باشید بلندگوهایی با اندازه مناسب انتخاب کنید. ? نکته اساسی دیگر، وزن بلندگو است. وزن بیشتر، می تواند نشان دهنده قوی تر و با کیفیت تر بودن بلندگو باشد اما در صورتی که یک بلندگو بسیار سبک باشد، موسیقی پخش شده ممکن است موجب تکان خوردن بلندگو شود که این مسئله به صوت پخش شده، لطمه وارد می کند. ✅ فرکانس های پایین صوتی و بیس موسیقی، نیاز به درایور های بزرگتر دارد و این در حالی است که فرکانس های بالاتر به درایور های کوچکتر نیازمند هستند.✅

کنترل صدا در چندین منطقه

بلندگو ها از لحاظ صوتی، جهت و محدوده خاصی را پوشش می دهند. ⭕ با توجه به مساحت و شکل رستورایستم صوتی رستون یا کافی شاپ شما، ممکن است برای رسیدن به پوشش صوتی یکنواخت و متعادل، به تعداد ۴، ۸، ۱۲ و یا حتی تعداد بسیار بیشتری بلندگو، نیاز داشته باشید. بلندگو های کارآمد، نقطه قوتی برای سران و کافی شاپ شما هستند. در این حالت شما قادر خواهید بود تا در سر تا سر رستوران و کافی شاپ خود بلندگو ها را به صورت مساوی قرار دهید. به عنوان مثال اگر ۲۰ بلندگو و ۴ منطقه در رستوران و کافه خود دارید بهتر است تا در هر منطقه ۵ بلندگو قرار دهید تا میزان توزیع صدا در همه جا یکسان باشد در این صورت صدای متعادل تری از سیستم صوتی رستوران و کافی شاپ شما ارائه خواهد شد و موسیقی مورد نظر به طور مساوی و با فرکانس یکنواخت در سراسر رستوران یا کافه پخش می شود. می‌توانید برای اطلاع از سیستم های صوتی مناسب برای ویلا و خانه خود با کارشناسان سایت چکاوک در ارتباط باشید.

جمع بندی

مهمترین نکته در خرید سیستم صوتی یافتن مناسب ترین نوع سیستم صوتی برای نصب است. نوع سیستم بسته به محل استفاده و زمینه بکارگیری آن سیستم انتخاب می‌شود و همچنین ظرفیت مکان، نوع موسیقی پخش شده، ارتفاع سقف و  سر و صدای ایجاد شده توسط مشتریان از جمله فاکتورهایی است که هنگام انتخاب سیستم صوتی رستوران و کافی شاپ باید مد نظر داشته باشید.
0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *