سیستم صوتی هیئت

سیستم صوتی هیئت

هیئت های مذهبی از دیرباز تا به امروز از مهمترین تجمعات مردمی بوده اند که پایه ای مذهبی دارند. با توجه به اهمیت این مراسم ها برای مردم کیفیت برگزاری آن ها باید بالا باشد. اگر شما به دنبال خرید سیستم صوتی برای یک هیئت مذهبی هستید این مطلب می تواند به شما کمک کند تا بتوانید یک سیستم مناسب با شرایط هیئت خود خریداری کنید. در ادامه با وبلاگ چکاوک همراه باشید:

اهمیت تجهیزات صوتی در هیئت ها

هیئت، نوعی تشکل مذهبی است که محور اصلی آن عزاداری برای ائمه است. هیات های عزاداری مذهبی در محله ها و شهر و روستاها تشکیل می شوند و مردم در این محل ها برای سوگواری و روضه خوانی دور هم جمع می شوند. تجمع این گروه ها از مهم ترین تشکل هایی هستند که در طول زمان باقی مانده است و مردم به برگزاری آن ها اهتمام می ورزند. اولین هیات های مذهبی در ایران از زمان آل بویه شکل گرفته و تا به امروز بر پا هستند. در طول تاریخ ایران حاکمیت هایی روی کار آمده اند که با تجمعات مذهبی در تشکیل هیئت های مذهبی مخالف بوده اند اما مردم در هیچ شرایطی از برگزاری این رسوم مذهبی برای سوگواری معصومین علیه السلام دست نکشیده اند.

همانطور که گفته شد هیئت های مذهبی در شهر، روستا و محله های مختلفی برپا می شوند. با توجه به اهمیت برگزاری این نوع مراسم ها به نحو احسنت باید تمامی جوانب آن مخصوصا روزه خوانی با کیفیتی عالی انجام شود. از مهمترین تجهیزاتی که برای برگزاری مراسم مذهبی مورد استفاده قرار می گیرد، سیستم و تجهیزات صوتی هیئت است. هیئت در هر فضا و محیطی که برگزار می شود باید صدای واضح و رسای سخنران و مداح به هر گوشه ای از مجلس برسد. با توجه به اینکه این گونه مراسم ها میزبان سوگواران زیادی است که برای انجام مراسم به هیئت می آیند و مراسم نیز ممکن است چند ساعت به طول بینجامد کیفیت صدای پخش شده بسیار حائز اهمیت است. اگر صدای پخش شده کیفیت و قدرت لازم را نداشته باشد افراد حاضر در مراسم نه تنها نمی توانند از مراسم استفاده کنند بلکه ممکن است کلافه شوند.

امروزه با وجود تجهیزات صوتی با کیفیت، پیشرفته و حرفه ای که در بازار ایران موجود است، بسیاری از هیئت ها و مساجد توانسته اند مراسم های مذهبی خود را با کیفیت صوتی بالا برگزار کنند که موجب رضایت تمامی شرکت کنندگان در این مراسم های مذهبی را فراهم کرده است.
هیئت های مذهبی هرکدام شرایط محیطی خاص خود را دارند. برخی از هیئت ها در منازل برگزار می شوند، برخی از آن ها در پارکینگ ها و برخی دیگر در محیط های باز و غیر مسقف و بزرگ تشکیل می شوند. با توجه به همین تفاوت ها، نمی توان یک سیستم صوتی واحد را برای هیئت پیشنهاد داد. بنابراین شناخت نیاز و شرایط ویژگی های محلی مکان مورد نظر بسیار مهم است.
در ادامه در وبلاگ چکاوک ما قصد داریم تمامی جوانب یک هیئت مذهبی و ادوات صوتی مورد نیاز آن را مورد بررسی قرار دهیم تا بتوانیم به صورت جامع راهنمای کاملی از تهیه سیستم صوتی برای هیئت را ارائه دهیم:

تفاوت سیستم صوتی هیئت در فضای باز و بسته

از مهم ترین نکاتی که باید برای خرید سیستم صوتی به آن اشاره کرد شرایط محیطی است. باید در نظر بگیرید سیستم مورد نظر شما قرار است در فضای بسته مورد استفاده قرار بگیرد یا فضای باز. بسیاری از هیئت ها برای عزاداری دسته تشکیل می دهند که در آن تجمع اعضای هیئت همراه با ادواتی مانند طبل و زنجیر و سنج و … خیابان های اطراف محل خود را پیمایش می کنند و از این طریق سوگواری می کنند. پس بسیاری از هیئت ها هم به سیستم صوتی محیط داخلی نیاز دارند و هم به سیستم صوتی که در فضای باز مورد استفاده قرار می گیرد. تفاوت سیستم های صوتی مناسب برای فضای باز و بسته در عوامل زیادی است. نوع بلندگو و نوع تامین قدرت دستگاه دو عامل مهم در تعیین سیستم صوتی مناسب برای هیئت ها هستند که ابتدا آن ها را توضیح خواهیم داد و سپس به تفکیک هر یک از ادوات و تجهیزات مورد نیاز برای استفاده در سیستم های مخصوص هیئت را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

نوع بلندگو

اگر سیستم صوتی مورد نیاز شما قرار است در فضای باز مورد استفاده قرار بگیرد شما به پرتاب صدا نیاز خواهید داشت. همانطور که می دانید طول دسته های عزاداری معمولا طویل است و برای رسیدن صدا به هر سمت، قابلیت پرتاب صدا اهمیت دارد. علاوه بر این در ایام عزاداری و سوگواری های مذهبی اکثر هیئت های مذهبی دسته های خود را به خیابان می آورند و اگر دو یا چند دسته در کنار هم قرار گیرند، تداخل صدا به وجود می آید. در این شرایط بالاتر رفتن صدای مداح موجب بهتر شنیده شدن صدا نمی شود و ممکن است وضوح صدا نیز کاهش یابد. در این گونه موقعیت، قدرت پرتاب صدای بالای بلندگو می تواند مشکل را حل کند. بلندگوهایی که قدرت پرتاب صدای مناسبی برای فضای باز دارند را اصطلاحا بلندگوی فول رنج می نامند. این نوع از بلندگوها صدای میدرنج، بیس و تریبل را از یک منبع پخش می کنند و همین امر موجب افزایش پرتاب صدا می شود. اما همین افزایش قدرت پرتاب صدا بر روی کیفیت تاثیر گذار است و این نوع بلندگوها نسبت به بلندگوهای مناسب برای فضای بسته از کیفیت صدای کمتری برخوردارند.

در فضای باز باید با توجه به شرایط محیط سایز بلندگوی مورد نیاز خود را انتخاب کنید. در برخی از دسته ها با توجه به شرایط ممکن است از بلندگوهای شیپوری به جای بلندگوهای فول رنج استفاده کرد که قدرت پرتاب بیشتری را ارائه می دهند. شکل ظاهری بلندگوها می تواند به صورت باکس تک، باکس دبل یا باکس ۴ تایی باشد.

بلندگوهایی که برای فضای بسته هیئت مورد استفاده قرار می گیرند نیاز به قدرت پرتاب صدا ندارند و کیفیت صدا در آن ها اهمیت بیشتری دارد. بلندگوهای ۲way صدای بیس و تریبل را به صورت مجزا از تویتر و ووفر پخش می کنند. برای انتخاب این نوع بلندگوها مساحت و شرایط محیطی حائز اهمیت است و با در نظر گرفتن محیط باید مدلی را انتخاب کنید که سایز ووفر مناسب فضای شما را داشته باشد.

نوع تامین قدرت دستگاه

در محیط های داخلی هیئت، شما بلندگو را برق شهری وصل خواهید کرد که نوسان کمتری دارد. با توجه به همین ثبات در جریان برق، در این گونه محیط ها می توان از دستگاه هایی که دارای مدار سوئیچینگ هستند، استفاده کنید. اینگونه دستگاه ها مقاومت کمتری نسبت به نوسان برق دارند و با توجه به اینکه نوسانات برق در محیط های داخلی پایین است دچار مشکل نمی شوند.

برای برپایی هیئت در محیط بیرونی عموما نیروی مورد نیاز سیستم صوتی، از طریق موتور برق تامین می شود. با توجه به اینکه در محیط بیرونی بحث قدرت صدا و تامین نیرو حائز اهمیت است، بهتر است از دستگاه های صندوقی و ترانسی استفاده شود. دستگاه هایی که نوع تغذیه آن ها به صورت ترانسی است در نوسانات برقی مقاومت بیشتری نشان می دهند و تاثیر این نوسانات روی آن ها کمتر است. برای حل مشکل نوسانات برقی برای سیستم های صوتی بیرونی می توان از استابلایزر استفاده کرد. این دستگاه علاوه بر اینکه آسیب نوسانات برقی را به حداقل می رساند، خروجی برق ۲۲۰ ولت را به شما ارائه می دهد.
با توجه به توضیحات کلی که در دو بحث قدرت پرتاب صدا و نوع تامین قدرت دستگاه شد، در ادامه هر یک از تجهیزات لازم برای سیستم صوتی هیئت را به تفکیک توضیح خواهیم داد.

باند و بلندگوی مخصوص هیئت

باند و بلندگو مهم ترین دستگاهی است که برای پخش صدا در هیئت ها مورد استفاده قرار می گیرد و باید در انتخاب و خرید آن حساسیت زیادی به خرج داد. بلندگوی مورد استفاده در هیئت ها باید علاوه بر اینکه صدا را با کیفیت بالا پخش می کند از قدرت کافی برخوردار باشد و صدا را به صورت یکنواخت پخش کند. بلندگوهای مورد استفاده در هیئت ها باید استاندارد و پیشرفته باشند و مطابق یا آخرین تکنولوژی های پخش صدا طراحی شده باشند.
باند و بلندگوهای مناسب برای استفاده در هیئت ها در دو نوع به بازار عرضه می شوند:

باندهای اکتیو:

باندهای اکتیو دارای آمپلی فایر داخلی هستند و تنها لازم است آن را به یک منبع برق متصل کنید. این باندها به صورت مستقل کار می کنند و نیاز به تقویت کننده نخواهند داشت.

باندهای پسیو:

باندهای پسیو بدون اتصال به آمپلی فایر قادر به پخش صدا نیستند. و به یک تقویت کننده صوتی یا آمپلی فایر برای پخش صدا نیازمند هستند.
با توجه به توضیحاتی که در مورد این دو باند داده شد حتما می توانید حدس بزنید که باندهای پسیو از باندهای اکتیو ارزان ‌تر هستند. استفاده از باند پسیو، انعطاف بیشتری در سیستم صوتی به شما ارائه می دهد . با استفاده از این نوع باند شما می ‌توانید سیم ها و بلندگو ها را به راحتی تنظیم و هماهنگ کنید.
برای هیئت هایی که در فضای باز نیاز به پخش صدا دارند عموما از باندهای پسیو استفاده می شود که بلندگوهای آن از نوع فول رنج هستند و قدرت پرتاب صدای بالایی دارند. برای استفاده از باند هیئتی در محیط داخلی عموما از دو نوع باند استفاده می شود. در مکانی که برای نشستن مداح در نظر گرفته شده، بهتر است از بلندگوی اکتیو استفاده شود. برای بقیه مکان ها استفاده از بلندگوی پسیو ووفر – تیوتر پیشنهاد می شود. اگر مشکل تامین پاور در فضا وجود داشته باشد می توان در همه جای سالن از بلندگوی اکتیو استفاده کرد.
به صورت کلی می توان گفت باندهای اکتیو و پسیو ووفر – تیوتر در داخل سالن ها استفاده می شود و باندهای فول رنج پسیو برای محیط باز مورد استفاده قرار می گیرند.

میکروفون های بیسیم و با سیم برای مداحی و سخنرانی

میکروفن ها هم مانند باند از مهم ترین تجهیزاتی هستند که در سیستم های صوتی هیئت به کار گرفته می شوند. کیفیت میکروفون در وضوح صدا اهمیت بسیاری دارد. این دستگاه در دو نوع بیسیم و باسیم در بازار موجود است. مزیت میکروفون بیسیم نسبت به نوع کابلی این است مداح می تواند آزادانه حرکت کند و سیم مزاحم نمی شود. اما از سوی دیگر میکروفون های بیسیم دردسر اتمام شارژ و تداخلی صوتی را دارند. بهتر است شرایط و نیاز خود را در نظر بگیرید و میکروفونی با کیفیت و پیشرفته را انتخاب کنید.
میکروفون های با سیم همانطور که از نام آن ها پیداست از طریق کابل به آمپلی فایر متصل می شوند. این نوع از میکروفون را می توان به سه حالت هدمیک یا میکروفون روی سر، میکروفون یقه ای و میکروفون دستی استفاده کرد.
میکروفون بیسیم دردو پهنای باند مورد استفاده قرار می گیرد. پهنای باند VHF که بین ۳۰ تا ۱۵۰ متر برد دارد. و پهنای باند UHF که بیش از ۱۵۰ متر برد دارد. میکروفون های UHF بیسیم در دو نوع فرکانس ثابت و متغیر به بازار عرضه می شوند. در نوع فرکانس ثابت میکروفون در یک پهنای باند مشخص کار می کند و شما قادر به تغییر فرکانس نخواهید بود. فرکانس متغیر همانطور که از نام آن پیدا است امکان تغییر و تنظیم دامنه پهنای باند آن مهیا است.

در هیئت های فضای از از میکروفون های UHF بیسیم فرکانس متغیر استفاده می شود. انتخاب این بلندگو بیشتر به علت قرار گرفتن دسته های عزاداری در کنار هم است. وقتی دسته های مختلف بهم می رسند با توجه به هم فرکانس بودن میکروفون های آن ها، صدای مداح ها با هم تداخل پیدا می کند. در صورت در اختیار داشتن این نوع میکروفون، شما قادر خواهید بود فرکانس را به راحتی تغییر دهید و از این تداخل جلوگیری کنید.علاوه بر این در بعضی از اماکن ممکن است نویز روی صدای پخش شده بیفتد و موجب پخش صداهای آزاردهنده از بلندگو شود. با استفاده از تغییر فرکانس می توان از پخش نویز نیز جلوگیری کرد. میکروفون های بیسیم نیز به سه نوع هدمیک، یقه ای و دستی عرضه می شود. از نوع هدمیک و یقه ای عموما برای اجرای تعزیه استفاده می شود و برای مداحی و دسته های عزاداری از میکروفون های دستی استفاده می شود.
البته باید به این نکته توجه کرد که برد صدای میکروفون، بستگی به آلودگی فرکانسی محیط دارد. ممکن است یک میکروفون واحد در یک محیط ۱۰۰ متر برد را پشتیبانی کند و در محیطی دیگر بتواند بیش از ۲۵۰ متر برد را ارائه دهد. پس توجه به آلودگی فرکانسی محیط در پهنای باند UHF حائز اهمیت است و روی میزان برد آن تاثیر گذار است.

پاورهای کتابی و صندوقی

وظیفه پاور تنها تامین قدرت است و می تواند به عنوان یک منبع تغذیه عمل کند. بنابراین هیچ تنظیم خاصی را نمی توان از طریق آن انجام داد. علاوه بر این هیچ دیوایس خارجی مانند میکروفون و فلش و … را نیز نمی توان به آن متصل کرد. این دستگاه، فقط ورودی و خروجی تامین قدرت را ارائه می دهد. پاور را می توان به یک آمپلی فایر وصل کرد تا از طریق آن سایر تنظیمات صوت را انجام داد.
این نوع پاور ها در دو نوع صندوقی و کتابی ارائه می شوند که نوع کتابی با توجه به اینکه قدرت کمتری دارد در فضاهای بسته و مسقف مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از مدل های نوع کتابی دارای مدار تغذیه سوئیچینگ هستند. پاورهای صندوقی بیشتر در فضاهای باز و برای دسته های عزاداری مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع پاور ها هم قدرت بیشتری را ارائه می دهند و هم در برابر نوسانات برق مقاومت بیشتری دارند.

پاور میکسر صندوقی و تخت

پاور میکسر دستگاهی است که کارکرد اصلی آن دریافت صدا و میکس کردن آنها با هم است. این دستگاه بیشتر در سیستم های صوتی هیئت های بزرگ کارایی دارند. در صورت وصل کردن این دستگاه به سیستم صوتی می توان میکس یا ترکیب چندین صدا را با افکت شنید. این دستگاه در دو نوع صندوقی و تخت طراحی و تولید شده که بیشتر از نظر ظاهری و افکت ها با هم متفاوت هستند. معمولا پاور میکسرهای تخت دارای دو آمپلی فایر هستند اما نوع صندوقی می تواند تا ۴ آمپلی فایر روی خود داشته باشند.
برای هیئت های غیر مسقف و محیط باز بهتر است از پاور میکسرهای نوع صندوقی استفاده کرد. تقریبا ۹۹% مدل های این دستگاه از طریق منبع تغذیه ترانسی قدرت خود را تامین می کنند. برای محیط های داخلی شما می توانید هم از میکسر تخت و هم صندوقی استفاده کنید. هر دوی این دستگاه ها از نظر کیفی در یک سطح هستند و تنها در بحث مقاومت و قدرت متفاوت هستند.

اکو همراه

اکو همراه همانطور که از نام آن پیدا است قابلیت اکو یا تکرار صدا را به صورت پرتابل فراهم می کند. اکو همراه باند فول رنجی است که آمپلی فایر و باتری را به صورت داخلی روی خود دارد و به صورت پرتابل یا قابل حمل در هیئت های مذهبی مورد استفاده قرار می گیرد که به آن بلندگوی مداحی نیز گفته می شود. این نوع بلندگو دارای سایز های ۵، ۶ ، ۱۲ و ۱۲+۶ اینچ به بازار عرضه می شود که هر کدام کاربرد خود را دارد و مناسب محیط خاصی است. سایزهای بزرگ آن در پیاده روی های بزرگ مانند اربعین یا ایستگاه های صلواتی مورد استفاده قرار می گیرد و سایزهای کوچک آن بیشتر در مراسم های خانگی و کوچک استفاده می شود. تامین قدرت این دستگاه از چند طریق قابل انجام است. شما می توانید آن را به برق شهری ۲۲۰ وصل کنید و یا آن را به سیستم برق ماشین وصل کنید و یا از باتری داخلی آن استفاده کنید که احتیاج به وصل کردن به برق ندارد به همین دلیل استفاده از این دستگاه بسیار راحت است.

پایه باند و پایه میکروفون مخصوص هیئت

با توجه به اینکه شما در هیئت خود از باند و میکروفون استفاده می کنید، به پایه آن ها نیزاحتیاج خواهید داشت. ممکن است تهیه پایه را بی اهمیت بدانید، اما نگهداری از تجهیزات اهمیت زیادی دارد.
پایه باندها دارای دو حالت دیواری و ایستاده هستند. پایه باند دیواری ثابت است اما نوع ایستاده قابلیت جابجایی دارد و قابل حمل است. پایه میکروفون نیز دارای سه مدل رومیزی، ایستاده و منبری است. پایه باید از میزان تحمل مناسبی برخوردار باشد و در هر شرایطی بتواند مقاومت خوبی را نشان دهد و دچار شکستگی نشود. در صورتی که مقاومت پایه مناسب نباشد موجب سقوط باند و میکروفون می شود و ممکن است دستگاه شما دچار آسیب های جدی شود.
نکته ی مهم دیگر که در تهیه پایه ها باید به آن توجه کرد بست فلزی است. با توجه به اینکه قطعات مختلف پایه ها به صورت مجزا به فروش نمی رسند توجه به اینکه حائز اهمیت است که بست پایه باید از نوع فلزی باشد. بست فلزی در طول استفاده در طولانی مدت نمی شکند و ماندگاری بیشتری دارد.

اتصالات سیستم صوتی مراسم عزاداری

در اتصالات سیستم های صوتی در درجه اول باید به مرغوبیت و کیفیت بالای آن توجه کرد تا بتوانید در طول مدت زمان طولانی از آن ها استفاده کنید و کیفیت صدا تحت تاثیر آن ها قرار نگیرد. نکته دیگر در خصوص اتصالات نوع بستن آن ها به صورت استاندارد و درست است. در صورت اتصال اشتباه ممکن است خسارات سنگین مانند سوختن باند یا آمپلی فایر اتفاق بیفتد.

استابلایزر

استابلایزر دستگاهی است که از تجهیزات صوتی در برابر نوسانات جریان برق محافظت می کند. این دستگاه ضمانت می کند وسیله های برقی دیگر، از جریان بدون نوسان الکتریسیته تغذیه خواهند کرد. به زبان ساده کمبود، ازدیاد یا نوسان های ناگهانی و ریز، قبل از استابلایزر باقی می ماند و جریان بعد از آن صاف و بدون نوسان خواهد بود.
در بسیاری از هیئت های مذهبی که سیستم صوتی را در فضای باز همراه با دسته حمل می کنند از موتور برق برای تامین قدرت استفاده می شود که دارای نوسانات برق زیادی است. این نوسانات می تواند به تجهیزات صوتی آسیب برساند به همین دلیل استفاده از استابلایزر برای ثابت کردن جریان برق ضروری و لازم است. انتخاب درست موتور برق و استابلایزر مناسب می تواند تاثیر مستقیم بر روی طول عمر و ماندگاری سایر ادوات صوتی شما داشته باشد. با توجه به توضیحاتی که داده شد استابلایزر برای هیئت هایی که در محیط داخلی بر پا می شود کاربرد ندارد.

با توجه به توضیحاتی که در بالا داده شد شما باید قبل از تهیه تجهیزات صوتی به شرایط محیطی فضای مورد نظر خود، وسعت و تعداد نفرات حاضر در مراسم و عوامل دیگر توجه کنید. مهم ترین نکته قبل از خرید، توجه به این مسئله است که هیئت شما در محیط بسته و سقف دار برگزار می شود و یا در محیط باز مانند دسته های عزاداری. اگر دسته عزاداری دارید باید دستگاه هایی را تهیه کنید که قدرت پرتاب بالایی دارند و در مقابل نوسان برق هم مقاوم هستند. اما اگر در محیط های داخلی مراسم خود را برگزار می کنید کیفیت صدا اهمیت بیشتری از قدرت پرتاب صدا دارد.

با وجود مطالعه این مقاله پیشنهاد ما به شما این است که با کارشناسان ما در چکاوک مشورت کنید تا بتوانید بهترین سیستم مطابق با نیاز خود را تهیه کنید. تنها با یک تماس می توانید از مشاورین فروش ما در چکاوک راهنمایی و مشاوره رایگان دریافت کنید.

۳۶ محصولات پرفروش ماه محرم 

حال که بیشتر با اقلام مختلف سیستم صوت ویژگی های آن ها آشنا شدید شاید این سوال برای شما پیش بیاید که بهترین برند ها برای هر یک از این اقلام چه برند هایی هستند ؟ سایت چکاوک برای راحتی شما لیستی از بهترین برندها تهیه کرده است :

آمپلی فایر ها:

محصولات آمپلی قایر

میکروفن با سیم:

میکروفن بی سیم :

باند اکتیو:

باند اکتیو

باند پسیو:

باند پسیو

سوالات متداول

  • آیا تجهیزات صوتی هیئت ها متفاوت از سیستم های صوتی دیگر است؟
    با توجه به شرایط خاص هیئت های عزاداری، تجهیزات صوتی خاصی که بتواند نیاز این تشکل های مذهبی را مرتفع سازد تولید شده است که بهتر است قبل از خرید از مشاورین و کارشناسان راهنمایی بگیرید.
  • آیا سیستم صوتی هیئت های داخلی و دسته های عزاداری با هم متفاوت است؟
    بله ادوات مختلف سیستم های صوتی را باید با توجه به فضایی که در آن استفاده می شوند و شرایط خاص آن محیط انتخاب کرد. تجهیزات مخصوص به محیط های بیرونی و داخلی با هم متفاوت است.
  • کدام سیستم های صوتی می توانند در فضای باز هیئت ها قدرت لازم را ارائه دهند؟
    برای استفاده در فضا باز سیستم های صوتی با قدرت پرتاب بالا طراحی و تولید شده اند که می توان از آن ها جهت پخش صدا استفاده کرد.

4.3/5 (3 نظر)