۷ نکته مهم برای خرید سیستم صوتی خانگی و ویلا که باید قبل از خرید بدانید

سیستم صوتی خانگی و ویلا چکاوک

اگر به دنبال هیجان بیشتری هستید و دوست دارید احساس کنید که در حال زندگی کردن میان فیلمی هستید که آن را تماشا می کنید و یا احساس کنید که داخل استادیوم در حال تماشای فوتبال هستید و یا اینکه به عنوان یک گیمر، کاراکتر اصلی بازی رایانه‌ای مورد علاقه خود هستید، یک سیستم صوتی با کیفیت می تواند این احساس را در شما ایجاد کند.
در ادامه مطلب برای انتخاب سیستم صوتی خانگی و ویلا با ما همرا باشید.

یک سیستم صوتی خانگی و ویلا از قسمت های مختلفی تشکیل شده که مهم‌ترین آنها بلندگو‌ها هستند. چگونگی قرارگیری این قسمت‌ها در کنار هم، یک سیستم صوتی مناسب را به وجود می‌آورد.
قطعاً یک تلویزیون یا پروژکتور خوب و با کیفیت و در کل یک صفحه نمایش خوب می تواند تجربه ای بی نظیر از تماشای فیلم، سریال، مسابقات ورزشی و غیره ایجاد کند. امامعمولاً یک سیستم صوتی خانگی و ویلا شامل این اجزاء است:

? گیرنده سینمای خانگی برای تامین قدرت بلندگو ها.

? بلندگوی کانال مرکزی که بالا یا زیر تلویزیون شما نصب می شود.

? بلندگوهای چپ و راست جلویی که در کنار تلویزیون جا می گیرند.

? ۲ یا ۴ بلندگوی دیگر که در پشت یا کنار شما قرار می گیرند.

? ۱ یا ۲ ساب ووفر قدرتمند

? آمپلی فایر

اگر تمایل به خرید یک سیستم صوتی خانگی و ویلا باکیفیت و اصولی دارید به نکات زیر توجه کنید.

1-نوع تلویزیون

اگر به دنبال یک سیستم صوتی فوق‌العاده برای خانه یا ویلای خود هستید تنها انتخاب بلندگوها کافی نیست اولین چیزی که باید تهیه کنید یک تلویزیون است اما نه یک تلویزیون معمولی. بهترین کار این است که از یک تلویزیون HDR یا ۴K استفاده کنید. امروزه تلویزیون های هوشمند می توانند به وسیله وای فای داخلی بلوتوث و غیره به جریان های صوتی و تصویری و یا هر چیز دیگری از این قبیل متصل شود.

سیستم صوتی خانگی و ویلا سایت چکاوک

2-فضای اتاق

اگر اتاق یا فضایی که می‌خواهید سیستم صوتی را در آن نصب کنید کوچک باشد یک راهکار فوق العاده آسان برای جبران این کمبود فضا و در عین حال ارتقاء سیستم صوتی خانگی و ویلای شما استفاده از نوار صوتی (Soundbar) است.
نوار صوتی باعث ایجاد صدایی فراگیر با حداقل اجزاء می شود. این نوار صوتی دارای چندین بلندگو در یک واحد باریک و بلند می باشد پس به راحتی روی پایه تلویزیون در جلوی تلویزیون قرار می گیرد. استفاده از آن بسیار ساده است؛ تنها کافی است آن را با یک کابل به تلویزیون خود وصل کرده و از ارتقاء کیفیت صدا لذت ببرید. 

نوار صوتی

می توان گفت همه نوارهای صوتی ساب ووفر بی‌سیم دارند و می‌توان آنها را به مجموعه بلندگوهای بی‌سیم عقبی متصل کرد.

نوارهای صوتی  مقرون به صرفه ترین راه برای ارتقاء سیستم صوتی خانگی و ویلای شما هستند.

برخی دیگر از افراد نیز که با کمبود فضا مواجه اند از سیستم های ۳.۱ استفاده می کنند.
این سیستم دارای سه بلندگو و یک ساب ووفر است؛ یعنی چیزی شبیه به همان نوار صوتی. اگر جای کافی برای یک سیستم صوتی خانگی و ویلا ندارید سیستم ۳.۱ گزینه مناسبی است اما نه نوار صوتی و نه سیستم ۳.۱ هیچکدام طور کامل نمی‌توانند صدایی به کیفیت یک سیستم صوتی فراگیر و کامل ایجاد کنند اما برای سالن های کوچک، نتیجه‌ای رضایت بخش خواهند داشت. در حالی که یک اتاق نشیمن بزرگ می تواند یک سیستم صوتی کامل را در خود جای دهد.

نکته مورد توجه دیگر این است که آن اتاق برای چه مواردی استفاده می شود؟

اگر این اتاق مخصوص خانواده باشد که فرزند یا حیوان خانگی شما در آن بازی می کند بهتر است از بلندگوی سقفی و بلندگوی ستونی که از دسترس، دور هستند استفاده شود و یا اگر اتاق، یک سینمای خانگی اختصاصی است بلندگوها روی زمین یا پایه قرار می گیرند که در این حالت خطری برای فرزند و یا حیوان خانگی شما ایجاد نمی کند.

3-نوع بلندگو ها

یک سیستم صوتی شامل انواع مختلفی از بلندگو هاست. با درک نقش هرکدام از این بلندگوها می توانید مناسب ترین سیستم صوتی را برای خانه یا ویلای خود انتخاب و خریداری کنید. انواع مختلفی از این بلندگو ها که در سیستم صوتی خانگی و ویلا مورد استفاده قرار می گیرند بلندگوی سقفی، بلندگوی ستونی و بلندگوی دکوراتیو هستند که جزء شناخته شده ترین انواع بلندگو می باشند.

بلندگوی سقفی چکاوک

بلندگوی سقفی

بلندگو های سقفی به صورت توکار و روکار تولید می شود. بلندگوی سقفی توکار در داخل دیوار قرار می گیرد. برای نصب نوع توکار این بلندگو ها حفره‌ای به اندازه قطر بلندگو در سقف کاذب ایجاد کرده و بلندگو را داخل آن قرار می دهند. این نوع بلندگو برای سیستم صوتی خانگی و ویلا مناسب تر هستند؛ زیرا به دلیل حجم کمی که دارند زیبایی سالن شما را از بین نخواهند برد.

بلندگوی سقفی قابلیت پخش یکنواخت صوت در تمام فضا را دارد و به دلیل کیفیت بالای خود جزو محبوب ترین نوع بلندگو ها است. این بلندگوها از نظر توان خروجی، امپدانس ومیزان حساسیت، با هم متفاوت اند که با توجه به نیاز خود می توانید نوع مناسب را انتخاب کنید .

بلندگوی ستونی

بلندگوی دکوراتیو

بلندگوهای دکوراتیو بلندگو هایی هستند که از لحاظ ظاهری، زیباتر از بلندگوهای معمولی می‌باشند. بلندگوهای ستونی و سقفی دارای نوع دکوراتیو نیز هستند. افرادی که علاوه بر کیفیت سیستم، به زیبایی ظاهری محل مورد نظر اهمیت می دهند، می‌توانند از نوع دکوراتیو این بلندگوها استفاده کنند.

بلندگوی دکوراتیو

4-تاثیر بلندگو ها در انتخاب گیرنده

زمانی که حرف از صدا باشد قطعاً ابتدا به دنبال انتخاب یک بلندگوی خوب می روید زیرا انتخاب بلندگو به شما در انتخاب گیرنده هم کمک خواهد کرد. بلندگوهای بزرگ نسبت به بلندگوهای کوچک به قدرت بیشتری نیاز دارند، همچنین هرچه تعداد بلندگو ها بیشتر باشد شما به کانال های بیشتری بر روی گیرنده خود نیاز خواهید داشت شاید هم تمایل داشته باشید تا برای ایجاد صدایی همه جانبه و فراگیر جدیدترین و به روزترین فناوری های سیستم صوتی خانگی و ویلا را به کار ببرید.

5-کانال ها

سیستم های ۷.۱، ۵.۱، ۱۱.۲ و ۵.۱.۲ را در نظر بگیرید. اگر معنای این اعداد را نمی دانید باید بگوییم که به طور مثال در سیستم ۵.۱ عدد ۵ به معنای تعداد بلندگوها و عدد ۱ به معنای وجود یا عدم وجود ساب ووفر است که در سیستم ۵.۱ ، یک ساب ووفر وجود دارد و یا در سیستم ۵.۱.۲ عدد ۵ به معنای تعداد بلندگوها، ۱ به معنای تعداد ساب ووفر و عدد آخر یعنی عدد ۲ به معنای تعداد بلندگوهای دالبی اتموس است. تعداد کانال ها برابر با تعداد بلندگوها است. هرچند که اکثر فرمت های موسیقی و صوت، تنها به دو کانال یا بلندگوی چپ و راست نیاز دارند اما هر چه تعداد بلندگو های سیستم شما بیشتر باشد می‌توانید بلندگوهای بیشتری به سیستم صوتی خانگی و ویلای خود اضافه کنید و همانطور که می‌دانید هر چه تعداد بلندگو بیشتر باشد، صدا بهتر و همه جانبه تر خواهد بود. شما حداقل ۵ کانال باید داشته باشید. البته برای دریافت صدای بهتر توصیه می‌شود از ۷ کانال و حتی بیشتر استفاده کنید.

6-اندازه بلندگو

حدود یک تا دو دهه پیش، بیشترِ مردم، سیستم صوتی خانگی و ویلا با بلندگو های کوچکتر خریداری می‌کردند اما امروزه که افراد به کیفیت صدا بسیار اهمیت می‌دهند پیشنهاد می‌کنیم تا از بلندگوهای بزرگتر استفاده کنند.

7-استفاده از آمپلی فایر

آمپلی فایر دستگاهی است که باعث افزایش کیفیت صدای خروجی از بلندگو ها می شود علاوه بر این موجب می شود تا صدای پخش شده، بدون نویز و قطع و وصلی باشد. در واقع آمپلی فایر صدای منبع را تقویت کرده و سپس آن را به بلندگوهای سیستم شما می فرستد تا پخش شود؛ بنابراین آمپلی فایر نقش مهمی در سیستم صوتی خانگی و ویلا دارد.

می‌توانید برای اطلاع از سیستم های صوتی مناسب برای ویلا و خانه خود با کارشناسان سایت چکاوک در ارتباط باشید.

جمع بندی

به طور کلی می‌توان گفت اگر سیستم صوتی خیلی در مرکز توجه شما نیست می توانید از بلندگوهای کوچک هم استفاده کنید. این بلندگوها به راحتی با دکوراسیون اتاق شما ادغام شده و جای زیادی اشغال نمی کنند و شما فضای بیشتری برای انجام فعالیت‌ های دیگر خواهید داشت.

بلندگوهای سقفی ستونی و در کل بلندگوهای دیواری، گزینه هایی فوق العاده برای ایجاد صدایی همه جانبه، بدون اشغالفضای داخلی اتاق شما هستند. همچنین اگر به دکوراسیون اتاق اهمیت می دهید می توانید از بلندگوی دکوراتیو استفاده کنید که ظاهر زیباتری در مقایسه با بلندگوهای معمولی دارند.

البته جدای از تمام این موارد، برای تهیه یک سیستم صوتی خانگی و ویلا مواردی مانند بودجه، اندازه سالن مورد نظر و دکوراسیون آن، سلیقه شخصی و غیره از اهمیت بالایی برخوردارند.

منبع: wikipedia , DNH
0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *