راهنمای خرید سیستم صوتی و پیجینگ بیمارستان و درمانگاه

سیستم صوتی و پیجینگ بیمارستان
سیستم صوتی و پیجینگ بیمارستان سیستمی است مختص اطلاع رسانی و آگاه سازی افراد. این سیستم شامل دو بخش پیجینگ و کنفرانس می‌باشد. در این راهنمای خرید سیستم صوتی و پیجینگ بیمارستان و درمانگاه به شما کمک خواهیم کرد تا با شناخت اجزای سیستم صوتی و پیجینگ بیمارستان، بهترین مورد را انتخاب کنید.

آشنایی با سیستم صوتی و پیجینگ بیمارستان و درمانگاه

“صوت” آشنا ترین راه برای اطلاع رسانی و انتقال پیام مورد نظر به سایر افراد است. با توجه به پیشرفت و گسترش مراکز و ادارات از جمله بیمارستان ها و درمانگاه ها، نیاز است تا از سیستمی برای اطلاع رسانی به بیماران پرستاران و در کل، کادر پزشکی استفاده کرد که با پیشرفت تکنولوژی سیستم های پیجینگ پا به عرصه گذاشتند. این سیستم، قابلیت انتقال انواع اطلاعات صوتی، اتصال به دیگر سیستم های پخش کننده همچون رادیو، پخش اذان، اعلام شرایط اضطراری مانند آتش سوزی را دارد.  سیستم پیجینگ برای برقراری ارتباط یک طرفه با گروه بزرگی از افراد طراحی شده است تا این افراد را مطلع و یا احضار کند.

اجزای سیستم صوتی و پیجینگ بیمارستان

با این حال سیستم صوتی و پیجینگ بیمارستان شامل اجزای زیر است :
  • میکروفون ها
  • بلندگو ها
  • آمپلی فایر
سیستم صوتی و پیجینگ بیمارستان

میکروفون ها

میکروفون ها برای تبدیل صدا به جریان الکتریکی استفاده می شوند. انواع میکروفون های بی سیم و سیم دار را می توان در سیستم صوتی و پیجینگ بیمارستان به کار برد. در میکروفون های بی سیم، آمپلی فایر و میکروفون به صورت بی سیم یا وایرلس با هم ارتباط دارند و در میکروفون های سیم دار، آمپلی ‌فایر به وسیله کابلی به هم مرتبط می ‌شود. جابجایی آسان این دو نوع میکروفون ها از مزیت ‌های آنهاست. در سیستم پیجینگ چهار نوع میکروفون یقه ای، هدمیکی، دستی و رومیزی قابل استفاده هستند. علاوه بر این ها از میکروفون های کله غازی هم در پیجینگ استفاده می شود که از میان آن ها میکروفون رومیزی پرکاربردترین نوع هستند؛ زیرا با قرار دادن آن ها روی میز و خم کردن قسمت بالایی آنها در جهت مورد نظر، می توان به راحتی از سیستم پیجینگ به سایر افراد اطلاع رسانی کرد. میکروفون های رومیزی علاوه بر دکمهONOFF ، دارای دکمه پیش زنگ  هم هستند؛ یعنی همان صدای دینگ دانگ که پیش از پیج کردن به گوش می رسد. میکروفون های مورد استفاده در سیستم پیجینگ از جمله میکروفون های رومیزی، می توانند از نوع دینامیکی یا خازنی باشند. نوع دینامیکی در مقایسه با نوع خازنی، حساسیت کمتری به صدا داشته اما از طرفی برای راه اندازی نیاز به منبع تغذیه ای مثل آداپتور یا باتری ندارد. نوع خازنی این میکروفون ها نسبت به صدا حساسیت بیشتری دارند و به منبع تغذیه نیازمندند. توجه داشته باشید که اکثر میکروفون های پیجینگ از نوع رومیزی و خازنی می باشند و به دلیل حساسیت بالایی ک به صدا دارند، نباید در نزدیکی بلندگوها قرار بگیرند زیرا موجب ایجاد نویز در سیستم پیجینگ می شوند.
میکروفون رومیزی سیستم صوتی بیمارستان

بلندگو ها

از دیگر قسمت های مهم سیستم صوتی و پیجینگ بیمارستان می‌توان به بلندگو ها اشاره کرد. همان‌طور که می‌ دانید هر بلندگو دارای عملکرد خاصی است و برای فضای متناسب با عملکردش به کار می‌رود. بلندگو سقفی بلندگو ستونی بلندگو شیپوری و بلندگو دکوراتیو از جمله بلندگو هایی هستند که در سیستم پیجینگ استفاده می شوند.

بلندگوهای ستونی

بلندگو ستونی
از بلندگو های ستونی می توان در سالن بیمارستان و یا محوطه بیرون بیمارستان استفاده کرد. بلندگوی ستونی که برای محوطه بیرون استفاده می شود دارای بدنه مستحکم تر و مقاوم تر در برابر شرایط محیط باز است. این نوع از بلندگوهای ستونی که به آن بلندگوی ضد آب هم می‌گویند دارای قیمت بالاتری نسبت به بلندگوی ستونی سالنی است. این بلندگوها به صورت افقی یا عمودی روی دیوار یا ستون نصب می‌شوند؛ حتی گاهی به روی سقف با حالت عمودی نصب می گردند و دو پایه برای تنظیم جهت نصب و زاویه پخش صدا دارند و کیفیت صدای خروجی از آنها به طور قابل توجهی بالاست. از جمله نکاتی که هنگام خرید یک بلندگوی ستونی باید به آن توجه داشت موارد مصرف این بلندگو است. بلندگوهای ستونی مورد استفاده در سیستم پخش موسیقی با بلندگو های ستونی سیستم های پیجینگ متفاوت هستند هرچند که  در ظاهر به هم شبیه‌اند.

بلندگوهای سقفی

بلندگو سقفی
این مدل از بلندگو ها علاوه بر بیمارستان ها، در مکان های دیگری هم قابل استفاده هستند. توان نوع پیجینگ آن ها از ۵ تا ۱۵ وات است. بلندگوهای سقفی توکار به دلیل این که داخل دیوار نصب می شوند باعث زیبایی و مرتب به نظر رسیدن سالن می گردند و در واقع جایی را اشغال نمی کنند. برای تقویت صدای این بلندگو ها می توان به وسیله کابلی آنها را به آمپلی فایر متصل کرد. بلندگوهای سقفی فول رنج، همان بلندگو های سقفی مورد استفاده در سیستم های پیجینگ هستند که قیمت مناسبی هم دارند. البته در مکانهایی که امکان سوراخ کردن سقف وجود ندارد می‌توان از مدل روکار این بلندگو ها استفاده کرد. این بلندگوها دارای بدنه ای از جنس پلاستیک ABS بوده و در برابر گرما و رطوبت مقاوم اند. بسته به مساحت سالن مورد نظر، ارتفاع سقف، محل قرار گیری بلندگو ها برای داشتن صدایی بهتر و نویز های موجود در سالن بیمارستان، می توان تعداد بلندگو های مورد نیاز را مشخص کرد.

بلندگوهای شیپوری

بلندگو شیپوری
بلندگوی شیپوری که آن را با نام بلندگوی هورن می‌شناسیم دارای دو مدل موزیکال و ساده می باشد. نوع موزیکال آن همانطور که از نامش پیداست برای پخش موسیقی و نوع ساده آن برای اطلاع‌ رسانی به کار می‌ رود. جنس بدنه این بلندگوها ممکن است از پلاستیک فایبر گلاس یا فلز باشد. این نوع بلندگو ها برای محیط‌ های باز مورد استفاده قرار می‌گیرند و بیشتر به صورت اهمی هستند؛ اما می‌توان نوع اهمی را به نوع ولتی تبدیل کرد. به این صورت که با استفاده از ترانس مچینگ برای اتصال به آمپلی فایر، نوع اهمی این بلندگو به نوع ولتی تبدیل می‌شود و برای تبدیل بلندگوی ولتی به اهمی هم برعکس عمل می‌کنیم. ترانس مچینگ در حالتی استفاده می‌ شود که بخواهیم بلندگوها را در فاصله طولانی از هم قرار دهیم و در عین حال از افت ولتاژ جلوگیری کنیم. ساختار و شکل ظاهری این بلندگوها به گونه‌ای است که صدا را به بهترین نحو ممکن پرتاب می کند و گزینه ای مناسب برای اطلاع رسانی است.

بلندگوهای دکوراتیو:

آمپلی فایر
بلندگو های دکوراتیو می‌توانند به صورت سقفی، ستونی و غیره تولید شوند. بلندگو های دکوراتیو دو نوع تو وی (Two Way) و فول رنج دارند که در تعداد بلندگوهای داخلی با هم متفاوت اند. این بلندگوها هم دارای مدل های اهمی و ولتی در توان های مختلف هستند  و معمولا برای اتاق های کنفرانس مناسب اند. بلندگوهای دکوراتیو دارای ظاهری زیباتر و شیک تر نسبت به بلندگوهای معمولی می باشند. در صورتی که علاوه بر کیفیت صوت پخش شده زیبایی هر چه بیشتر فضا مد نظر شماست، می‌توانید از بلندگوهای دکوراتیو استفاده کنید.

آمپلی فایر

آمپلی فایر دستگاهی الکترونیکی است که جریان، قدرت، سیگنال و ولتاژ را افزایش می دهد. آمپلی فایر برای ارتقاء کیفیت و جلوگیری از قطع و وصل شدن صدای پخش شده از بلندگوها در مکان های عمومی به کار می رود. این دستگاه در پخش بی‌سیم و انواع تجهیزات صوتی استفاده می شود. آمپلی فایرها به دو نوع تقویت کننده قدرت و تقویت کننده سیگنال های ضعیف دسته بندی می شوند. دستگاه آمپلی فایر به دو صورت اهمی و ولتی وجود دارد که آمپلی فایر اهمی برای سیستم پیجینگ، مناسب تر است. این دستگاه، مهمترین بخش یک سیستم پیجینگ می باشد. و خروجی میکروفون ها به آن متصل می شود و آمپلی فایر پس از تقویت صدای دریافتی از میکروفون یا فلش مموری، آن را به بلندگو منتقل می کند که نتیجه آن پخش صدایی با کیفیت بالا و بدون نویز از بلندگو هاست. توان خروجی انواع مختلف این دستگاه ها با هم متفاوت است و شما باید با توجه به بلندگوهای سیستم، آمپلی فایر مناسب را انتخاب کنید.

سیستم کنفرانس

سیستم کنفرانس جزئی از سیستم صوتی و پیجینگ بیمارستان است. این سیستم می‌تواند روند بحث را مدیریت کند. سیستم های کنفرانس دارای دو نوع آنالوگ و دیجیتال هستند. در سیستم های آنالوگ سیگنال به صورت آنالوگ دریافت می‌شود. این سیستم دارای محدودیت های عملکردی می باشد و نسبت به نوع دیجیتال آن قابلیت های کمتری دارد. البته اگر به دنبال یک سیستم کارآمد برای انتقال صوت با قیمت مناسب هستید این نوع سیستم می تواند گزینه بسیار مناسبی باشد. سیستم های کنفرانس دیجیتال دارای صدایی با کیفیت بالاتر و امکانات و عملکرد گسترده تری در مقایسه با سیستم های آنالوگ هستند و همچنین دارای ویژگی هایی مثل ترجمه همزمان کنفرانس، به اشتراک گذاری اسناد و محتوای صوتی و تصویری، پخش همزمان صدا در چندین منطقه و سالن یا اتاق و قابلیت ادغام با سیستم های صوتی و تصویری را دارند. در سیستم کنفرانس نیز می‌توان تمام بلندگوهای ذکر شده را به کار برد؛ همچنین میکروفون کله غازی هم در این سیستم کاربرد دارد. همچنین اندازه و محل قرارگیری بلندگو ها با توجه به ظرفیت سالن کنفرانس و مساحت آن مشخص می شود. سیستم صوتی و پیجینگ بیمارستان باید از کیفیت و قابلیت های بالایی برخوردار باشد؛ زیرا هر گونه مشکل در سیستم صوتی مکانی مانند بیمارستان، ممکن است در نظم چنین مکانی اختلال ایجاد کند.

می‌توانید برای اطلاع از سیستم های صوتی مناسب برای ویلا و خانه خود با کارشناسان سایت چکاوک در ارتباط باشید.

جمع‌بندی

سیستم  به افراد کمک می کند تا در مکان های عمومی و بزرگ که احتمال تماس ‌های تلفنی یا ایجاد ارتباط با فرد یا افراد مورد نظر امکان پذیر نیست پیام خود را به طور سریع به دیگران ارسال کنند؛ بنابراین مهم ترین و اصلی ترین بخش سیستم صوتی و پیجینگ بیمارستان بلندگو هایی هستند که تعداد، محل و نحوه نصب آنها برای داشتن بهترین بازدهی حائز اهمیت است.
منبع: wikipedia , DNH
0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *